Monday 19 September 2011

Mitt hjerte

Jens Bjørneboe er og blir en av mine favorittforfattere.
Diktsamlingen "Mitt hjerte" og CD'en "Våpenløs" er to av mine kjære skatter.       
             
Ti dager før han 9. mai 1976 tok sitt eget liv på øya Veierland utenfor Tønsberg, reiste Jens Bjørneboe inn til Oslo for å spille inn Våpenløs. Alkoholisme, angst og depresjon hadde satt tydelige spor i den 55 år gamle forfatteren, noe som også høres av sårheten på denne utgivelsen.

"Mitt hjerte" er et av de diktene jeg er mest glad i. 
Det ble også lest i Bjørneboes egen begravelse.


 Mitt hjerte


Mitt hjerte det er et foreldreløst barn,
det har hverken hjem eller sted å bo,
det har ikke klær, ikke mat og sko,
det har hverken seng eller barnetro.
Det har ingen ro.

Mitt hjerte det er en fattiggutt.
Han vandrer bestandig fra gård til gård,
han tigger om brød og en melketår,
han tigger om klut å ha på et sår.
Og han tar hvad han får.

Han tigger om filler og ting å ha på,
å få sitte på krakken og hvile en stund,
å få ligge på låven og få sig en blund.
Men så stanger en stut, og så bjeffer en hund.
En mann bruker munn.

Mitt hjerte det er et foreldreløst barn.
Det har glemt sin mor. Det har glemt sin far.
Men det spør efter dem overalt hvor det drar.
Og det spørsmål er alt hvad det eier og har.
Og det får ikke svar.

Så tok jeg i hånden den fattiggutt
og talte til ham: Du vet at du er
den eneste ting ved mig selv jeg har kjær.
Din far har du søkt både fjernt og nær.
Han er ikke her.

Din far han bor bak blåner syv.
Der har han det vakreste slott som fins,
og finner du dit, blir du glad til sinds.
Mitt hjerte, mitt hjerte, da blir du prins.
Da blir du prins.



No comments:

Post a Comment

Followers