Monday 23 February 2015

Diktsamlingen min og sånn...

Jeg har faktisk skrevet en haug med dikt hovedsakelig da jeg var tenåring. Det må vel sies at jeg var en veldig følsom jente, på godt og vondt. Jeg var stor sett alltid ulykkelig forelsket, og skrev mange dikt om dette. Ellers var det livet og verden som opptok meg. Det er vel på tide at disse diktene også får sin plass på bloggen min. Så her kommer noen av dem, og ja, det er lov å både gråte og le!


9.mars 1992:


HENDER

Vi folder hendene for å be.
Vi bruker dem til å onanere med.
VI tar opp maten vår med hendene.
VI bruker dem til å slå, drepe.
Vi planter blomster med hendene.
Stryker over kroppene til hverandre med dem.
Trekker dem til oss når andre rekker sine hender mot oss.
De blir lett blodige, av vårt eget eller andres blod.
Vi lager malerier, vakre ting med hendene.
Eller våpen.
Noen får makt gjennom hendene.
Andre gjemmer ansiktet sitt i dem.
Hvordan ville verden ha vært uten hender??


18.nov 1994:


TID


Mennesket har skapt
sin egen fødsel
Sin egen død
For å kunne kalle det imellom
et liv
Så skapte mennesket klokka
for å få trygghet
i livet
Drepe redselen for å dø,
drepe redselen for å leve evig
Mens mennesket
lever
for å forberede
døden,
er havet
bølgene
vinden
universet
tidløst
Men mennesket trenger
klokka
for å kunne mestre
å møte
et annet menneske


11.mars 1995:


SOLEN, MÅNEN OG TIDEN


"Jeg elsker deg!"
ropte Solen til Månen
og prøvde å strekke
solstrålene sine
ned mot ham.
Men Månen forsvant
nedi Havets dyp
med et taushetens smil
og ble borte.
Havet omfavnet ham,
de forenet seg
i sin ensomme veldighet.
Solen ropte på Tiden.
"Hjelp meg" ba hun.
Og Tiden lovte
at en dag,
ved evighetens endevei
skulle hun
utslette Havet,
la det renne bort.
Og da skulle
Solen
få omfavne
Månen
og de skulle bli
til ett.






No comments:

Post a Comment

Followers